ارزش تغذیه ای گوجه فرنگی، فواید، ضررها و هر چه که باید درباره ی آن بدانید

 

بدون شک همگی ما به طور عمومی با خواص گوجه فرنگی آشنا هستیم، اما شاید بخواهید به صورت دقیق تر با ارزش غذایی، فواید و یا حتی مضرات آن آشنا شوید. پس این مطلب جالب و مفید درباره ی گوجه را از دست ندهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک میوه بومی آمریکای جنوبی است و جالب است بدانید با وجود اینکه از نظر گیاه شناسی یک میوه است، به طور معمول مانند سبزی مصرف می شود.

گوجه فرنگی منبع اصلی لیکوپن آنتی اکسیدانی است، که در بسیاری از موارد برای سلامتی موثر و مفید است. از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان.

آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K هستند.

معمولا گوجه فرنگی زمانی که رسیده می شود هم، می تواند رنگ های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش داشته باشد. علاوه بر این، گونه های بسیاری از آن با اشکال و طعم های مختلف وجود دارند.

این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد گوجه فرنگی بدانید را به شما می گوید.

گوجه فرنگی

ارزش تغذیه ای گوجه فرنگی

محتوای آب گوجه فرنگی حدود ۹۵٪ است و ۵٪ دیگر شامل کربوهیدرات ها و فیبر هستند.

در زیر مواد معدنی که در یک گوجه کوچک (۱۰۰ گرم) وجود دارد را می بینید:

کالری: ۱۸

آب: ۹۵٪

پروتئین: ۰.۹ گرم

کربوهیدرات: ۳.۹ گرم

شکر: ۲.۶ گرم

فیبر: ۱.۲ گرم

چربی: ۰.۲ گرم

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها ۴٪ از گوجه فرنگی خام را تشکیل می دهند، که کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات برای یک آن متوسط (۱۲۳ گرم) است.

قند ساده مانند گلوکز و فروکتوز، تقریبا ۷۰ درصد از محتوای کربن گوجه را تشکیل می دهد.

فیبر

گوجه فرنگی یک منبع خوب برای فیبر است، که حدود ۱.۵ گرم گوجه متوسط را تشکیل می دهد.

بیشتر فیبرهای (۸۷٪) موجود در گوجه فرنگی به صورت غیرمحلول و حل نشدنی هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

گوجه ها همچنین منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است:

ویتامین C: این ویتامین یک ماده مغذی ضروری و آنتی اکسیدان است. یک گوجه متوسط می تواند حدود ۲۸ درصد از نیاز روزانه ویتامین C  ما را تامین کند.

پتاسیم: پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است.

ویتامین K1. ویتامین K برای لخته شدن خون و سلامت استخوان بسیار اهمیت دارد.

Folate (ویتامین B9). یکی از ویتامین های گروه B است. فولات برای رشد نرمال بافت و عملکرد سلولی مهم است. این ویتامین برای زنان باردار نیز بسیار مهم است.

گوجه فرنگی

سایر ترکیبات گوجه فرنگی

محتوای ویتامین ها و ترکیبات در گوجه فرنگی ها می تواند به شدت بین گونه های مختلف متفاوت باشد. اما ترکیبات اصلی آن عبارتند از:

لیکوپن: رنگدانه قرمز و آنتی اکسیدان، لیکوپن به طور گسترده ای بر روی سلامتی اثرات مفیدی دارد.

بتاکاروتن: آنتی اکسیدانی است که اغلب میوه ها را به رنگ زرد یا نارنجی در می آورد. بتا کاروتن به ویتامین A در بدن شما تبدیل می شود.

Naringenin: این فلاونوئید در پوست گوجه فرنگی پیدا شده است، که باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مختلف می شود.

اسید کلروژنیک: یک ترکیب آنتی اکسیدان قوی است. اسید کلروژنیک می تواند فشار خون بالای افراد را پایین نگه دارد.

کلروفیل و کاروتنوئیدها: مانند لیکوپن مسئول رنگ گوجه فرنگی هستند. وقتی که گوجه شروع به رسیدن می کند، کلروفیل (سبز) تخریب می شود و کاروتنوئیدها(قرمز) تولید می شوند.

لیکوپن

شایع ترین کاروتنوئید به دست آمده در گوجه فرنگی لیکوپن است. بالاترین غلظت لیکوپن در پوست گوجه پیدا می شود.

به طور کلی هر چه گوجه فرنگی قرمز تر، لیکوپن آن بیشتر است.

محصولات گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و … ارزشمند ترین منابع لیکوپن در رژیم غذایی هستند.

مقدار لیکوپن در محصولات گوجه فرآوری شده اغلب بسیار بیشتر از گوجه فرنگی های تازه است.

به عنوان مثال، کچاپ دارای ۱۰ تا ۱۴ میلی­گرم لیکوپن به ازای هر ۱۰۰ گرم است، در حالی که یک گوجه تازه کوچک ۱۰۰ گرمی فقط ۱-۸ میلی گرم از آن را دارد.

با این حال، به یاد داشته باشید که کچاپ در مقدار بسیار کمی مصرف می شود. بنابراین، آسانتر است که با خوردن گوجه فرآوری نشده – که شکر بسیار کمتری نسبت به سس آن دارد – میزان مصرف لیکوپن شما افزایش یابد.

روش نگهداری گوجه فرنگی

برای اینکه گوجه ها را سالم و سرحال نگهدارید، بعد از خرید آن ها را در یک مکان خشک نگهداری کنید.

اگر آنها به طور مناسب نگهداری شوند، در حدود ۱ تا ۵ روز در دمای معمولی اتاق باقی می مانند.

برای آشنایی کامل با روش و مدت نگهداری انواع گوجه فرنگی تازه، خام و رسیده در یخچال و فریزر به این مطلب مراجعه کنید.

گوجه فرنگی

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

مصرف گوجه فرنگی و محصولات جانبی آن با بهبود سلامت پوست و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ارتباط دارد.

سلامت قلب

حمله قلبی و سکته مغزی از جمله شایع ترین علت مرگ در جهان است.

تحقیق در مردان میانسال نشان می دهد، کاهش لیکوپن و بتا کاروتن در سطح خون سبب افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی شده است.

آزمایشات بالینی نشان می دهد که افزایش لیکوپن می تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) خون کمک کند.

مطالعات در مورد محصولات گوجه فرنگی نشان می دهد، که این میوه دارای مزایای ضد التهاب و کاهش نشانه های استرس است.

آنها همچنین اثر محافظتی بر لایه داخلی عروق خونی دارند و می توانند خطر لخته شدن خون را کاهش دهند.

جلوگیری از سرطان

سرطان رشد غیرقابل کنترل سلول های غیرطبیعی است، که از مرزهای طبیعی خود عبور کرده و اغلب به سایر قسمت های بدن حمله می کنند.

در مطالعات مشاهده شده بین مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن و کاهش موارد سرطان پروستات، ریه و سرطان معده ارتباط مستقیم وجود دارد.

مطالعه در زنان نشان می دهد که غلظت های بالا کاروتنوئیدها که به مقدار زیادی در گوجه پیدا می شود، می تواند زنان را در برابر سرطان پستان محافظت کند.

سلامت پوست

گوجه همچنین برای سلامتی پوست مفید است.

لیکوپن و سایر ترکیبات موجود در آن می تواند از پوست در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کنند.

بر طبق یک مطالعه، افرادی که هر روز ۴۰ گرم رب گوجه فرنگی – حاوی ۱۶ میلیگرم لیکوپن – با روغن زیتون برای ۱۰ هفته مصرف کردند، ۴۰ درصد کمتر آفتاب سوختگی داشته اند.

روند رسیدن گوجه های گلخانه ای

هنگامی که گوجه فرنگی شروع به رشد و رسیدن می کند، هورمون گازی به نام اتیلن تولید می کند.

اما گوجه هایی که به صورت گلخانه ای رشد می کنند، در حالی که هنوز سبز و نابالغ هستند، چیده و به انبار منتقل می شوند.

و قبل از فروش برای اینکه آنها را قرمز کنند، گاز اتیلن مصنوعی روی آنها اسپری می کنند.

این فرآیند مانع ایجاد عطر و طعم طبیعی می شود و ممکن است باعث بی مزه شدن گوجه فرنگی شود.

به همین دلیل گوجه هایی که به صورت محلی رشد می کنند، بهتر هستند زیرا آنها به طور طبیعی رسیده اند.

اگر شما گوجه فرنگی نرسیده خریده اید، می توانید برای رسیده شدن آنها را در یک ورق روزنامه پیچانده و چند روز در آشپزخانه نگه دارید، تا سریع تر رسیده شوند.

گوجه فرنگی

عوارض جانبی گوجه فرنگی

به طور کلی بدن گوجه فرنگی را خوب تحمل می کند و آلرژی به آن بسیار نادر است.

آلرژی

گرچه آلرژی به گوجه فرنگی نادر است، افرادی که آلرژی به گرده های گیاهان دارند به احتمال زیاد به این میوه نیز آلرژی دارند.

این وضعیت، سندرم آلرژی غذایی یا سندروم آلرژی دهانی نامیده می شود.

در سیستم سندروم آلرژی دهانی، سیستم ایمنی بدن شما توسط بعضی پروتئین های میوه ای و سبزیجات که مشابه پروتئین گرده ها هستند تحریک می شوند و باعث واکنش های آلرژیک مانند خارش در دهان، گلودرد و یا تورم دهان یا گلو می شوند.

افراد مبتلا به آلرژی لاتکس همچنین می توانند واکنش پذیری نسبت به گوجه داشته باشند.

حرف آخر

به طور خلاصه گوجه فرنگی آبدار و شیرین، پر از آنتی اکسیدان و با بیماری های مختلف مبارزه می کند.

آنها به ویژه دارای لیکوپن بالا هستند، و ترکیبات آن باعث بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و حفاظت در برابر آفتاب سوختگی می شود.

گوجه می تواند برای سلامتی شما یک میوه ارزشمند باشد.

 

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

همیشه نزدیکتر

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php56) in Unknown on line 0