گرانی مواد غذایی در ایران و ارزان شدن آن در جهان

گرانی مواد غذایی در ایران مسئله ایی است که این روزها دغدغه خیلی از خانواده های ایرانی شده است . در این راستا هادی غلامحسینی خبرنگار روزنامه جوان مطالب زیر را درج کرده است که بسیار جالب پدیده گرانی مواد غذایی در ایران و ارزان شدن آن در جهان را مورد بررسی قرار داده است.

دلایل عدم صادرات مواد غذایی از ایران

قیمت های بالا و كیفیت پایین باعث شده صنایع غذایی در داخل و خارج از كشور چندان با اقبال استفاده كننده رو به رو نباشد،

در همین راستا دو مقام دولتی به صورت تلویحی خطاب به صنایع غذایی كه ۹۰ درصدش در اختیار بخش غیر دولتی هست توصیه كردند به جای افزایش قیمت های غیر منطقی در پی نوآوری و رشد كیفیت باشند ،

تا در این صورت در های بازارهای صادراتی نیز به رویشان باز گردد.

در حالی كه حوزه غذا بخش قابل ملاحظه ای از سبد هزینه خانوار ایرانی را تشكیل می دهد،

ناتوانی این بخش در فتح بازارهای صادراتی نشان از اشكال در كیفیت و قیمت مواد غذایی در ایران دارد،

این در حالی هست كه ۹۰ درصد صنعت غذایی در اختیار بخش غیر دولتی هست، با این حال عدم رضایت از قیمت و كیفیت مواد غذایی در ایران كاملاً مشهود هست .

باید روی راهكارهای كاهش قیمت مواد غذایی در ایران جهت اخذ رضایت بازار داخل و خارج تمركز كرد.

در صورتی كه ۹۰ درصد بخش مواد غذایی ایران در اختیار بخش غیر دولتی هست اما در این حوزه بازارهای داخل شاهد كالای گران و بی كیفیت و بازارهای خارجی هم شاهد غیبت تولیدات داخلی به دلیل عدم رقابت پذیری بخش خصوصی فعال در این حوزه هستند،

این در حالی هست كه بخش خصوصی فعال در بخش مواد غذایی به رغم تمام رانت هایی كه تا كنون از دولت دریافت كرده هست اما حرفی برای صادرات ندارد.

من جمله مواردی هست كه بخش های تولیدی كشور سالها است این ناتوانی ها را در قالب رشد قیمت كالا پوشش داده اند،

همین امر باعث شده تا كالاهای ایرانی قدرت رقابت با كالاهای خارجی را نداشته باشند و به آسانی بازار داخلی را به كالاهای قاچاق و وارداتی نیز واگذار كنند.

راهکار کوتاه مدت و ساده برای ارزانی مواد غذایی

از سوی دیگر اعتراضات مردمی در ارتباط با گرانی ها مساله ای هست كه لزوم صادر کردن مجوز افزایش قیمت ها را تا اطلاع ثانویه به دولت و همچنین اتاق های بازرگانی و صاحبان صنایع و انجمن و اتحادیه و…

در این میان نه تنها باید رشد قیمت ها در حوزه كالایی و خدماتی متوقف گردد بلكه راهكارهای كاهش قیمت نیز كشف و دنبال و عملیاتی گردد.

امكان كاهش دهها درصدی قیمت مواد غذایی در ایران

در حالی كه قسمت مواد غذایی در بودجه خانوار ایرانی بسیار قابل ملاحظه هست،

چندی پیش یكی از اعضای اتاق بازرگانی مدعی گردید با حذف درج قیمت از روی كالا امكان كاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی بهای مواد غذایی در كشور وجود دارد،

زیرا قیمت از در كارخانه تا در مغازه به دلایل غیر منطقی رشد می یابد،

حال عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش ها و پژوهش های بازرگانی می گوید قسمت بسته بندی در قیمت تمام شده فرآورده ها ایرانی حدود معادل ۳۵ تا ۵۰درصد هست.

در این بین، افسانه شفیعی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش ها و پژوهش های بازرگانی درنشست بررسی عوامل كاهش رقابت پذیری صنایع غذایی و آشامیدنی در اتاق تهران

اظهار کرد: نخستین فشار وارد آمده به بنگاه های صنایع غذایی و آشامیدنی در سطح خرد،

ساختار رقابت در بازار و دومین فشار رقابتی نیز تدارك نهاده هاست.

وی اضافه کرد: قسمت بسته بندی در قیمت تمام شده فرآورده ها ایرانی حدود معادل ۳۵ تا ۵۰درصد هست در حالی كه این قسمت در سطح جهانی به حدود ۱۰ تا ۱۵درصد كاهش می یابد.

شفیعی با اشاره به تمركز عمده فروش صادراتی بر معدودی از بازارهای منطقه ای در صنایع غذایی

اظهار کرد: بهره گیری محدود از ظرفیت های صادراتی به دلیل توجه محدود بنگاه ها به خدمات متصل به تولید به ویژه در بخش بسته بندی و بازاریابی رخ داده هست.

بی اعتنایی به صادرات مواد غدایی

ابوالحسن خلیلی فعال صنایع غذایی عنوان كرد:

من با این مبحث قبول کننده نیستم كه صنعت غذا به دلیل وابستگی بالا به بازار داخل نوآوری نداشته هست .

خلیلی دنبال کرد: یكی از مسائل صادراتی صنایع غذایی ایران تمركز به دو كشور عراق و افغانستان بوده و تاكنون نتوانسته ایم، درباره این مساله راهكار جایگزینی بیابیم.

دولت به دستاویز تأمین امنیت غذایی و دسترسی به مواد غذایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قیمت گذاری مداخله می كند.

در چنین شرایطی ، نوآوری در تولید معنایی پیدا نمی كند.
رئیس اداره صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه با ۱۰هزار واحد تولیدی صنایع غذایی در كشور ظرفیت ها در حال اشباع هست،

اظهار کرد: اكنون نیازمند ظرفیت هایی هستیم كه دنبال نوآوری و كاهش قیمت باشد،

در برابر یك مقام از سازمان غذاو دوا، بر بالا بردن كیفیت فرآورده ها غذایی تأكید كرد و اظهار کرد: اگر تولیدكنندگان صنایع غذایی در پی ارتقای كیفیت باشند، به صورت طبیعی درهای بازارهای صادراتی نیز به رویشان باز خواهد گردید.

لزوم ارتقای كیفیت فرآورده ها غذایی

بهمن منصوریان كه از سازمان غذاو دوا در این نشست حضور یافته بود، بر بالا بردن كیفیت فرآورده ها غذایی تأكید كرد و

اظهار کرد: اگر تولیدكنندگان در پی ارتقای كیفیت باشند،

به صورت طبیعی درهای بازارهای صادراتی نیز به رویشان باز خواهد گردید.

اینكه ۷۰ درصد صادرات تولیدات ایرانی در بخش فرآورده ها غذایی به دو كشور صورت می گیرد،

به منزله نوعی شكست هست. این بدان معناست كه ما نتوانسته ایم بازار كشورهای توسعه یافته را باز كنیم.

در چنین شرایطی، اگر نهادی نظیر سازمان غذا و دوا به كیفیت فرآورده ها ایرادی وارد كند، چنین گمان می گردد كه ظلمی به صنایع غذایی وارد گردیده هست.

صنایع غذایی اشباع شده هست

فاطمه توفیق، رئیس اداره صنایع غذایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه حدود ۱۰هزار واحد تولیدی صنایع غذایی در كشور وجود دارد كه ظرفیت جذب ۱۰۰میلیون تن مواد اولیه كشاورزی را دارد،

اظهار کرد: این ظرفیت ها در حالت اشباع قرار دارد و شاید اكنون نیازمند ظرفیت هایی هستیم كه نوآوری دارا باشند.

گرانی مواد غذایی در شرکت های کوچک

وی اضافه کرد: اكنون بنگاه های بزرگ مالک برندی در صنعت غذا وجود دارد كه با تولید انبوه به قیمت تمام شده پایین تر رسیده اند .

درعین حال، صادرات می تواند چرخ واحدهای تولیدی را روغن کاری كند .

افزایش صادرات به یكی از اصلی ترین دغدغه های وزارتخانه تبدیل هست و نشست ها متعددی در این زمینه برگزار شده هست،

بنابراین اگر مشكلی در زمینه صادرات وجود دارد واحدهای تولیدی با وزارتخانه درمیان بگذارند كه در جهت برطرف آنان برآییم،

ضمن اینكه ما در وزارتخانه نسبت به توسعه و صادرات صنایع غذایی حلال و نیز ایجاد شركت های مدیریت صادرات تأكید داریم.

فائو: شاخص کل بهای مواد غذایی کاهش یافت

شاخص بهای مواد غذایی فائو كه تغییرات ماهانه قیمت های بین المللی سبد مواد غذایی را کاوش می كند،

با كاهش ۳/۳درصدی نسبت به ماه نوامبر (۱۰ آبان ماه تا ۱۰آذر) به رقم ۱۶۹/۸ واحد در ماه دسامبر(۱۰ آذر تا ۱۰دی) رسید.

در این میان با وجودی كه ایران كشوری وارداتی به شمار می رود قیمت كالا های وارداتی نیز برخلاف افت قیمت جهانی دو مرتبه هم در ایران افزایش می یابد

كه رشد غیرمنطقی و دستوری بهای دلار یكی از علت های رشد هزاران قیمت كالاو خدمات در ایران به شمار می رود.

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از فارس به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران، شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه دسامبر (۱۰آذر تا ۱۰دی) درپی افت شدید قیمت روغن نباتی و فرآورده ها لبنی، كاهش یافته هست.

افزایش صادرات و كاهش درخواست ها برای پودر شیر خشك و شیر كامل و همچنین پنیر و كره علت افت ۹/۷درصدی شاخص بهای لبنیات فائو در ماه دسامبر گردید اما به رغم این افت قیمت،

شاخص فرعی در سال ۲۰۱۷ نسبت به پارسال ۳۱/۵درصد رشد نشان می دهد.

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز در پی افزایش ذخایر روغن پالم در مالزی و اندونزی و كاهش قیمت این ماده، شاهد افت ۵/۶درصدی قیمت نسبت به ماه نوامبر بود.

این امر به نوبه خود قیمت روغن سویا را نیز كاهش داد.

در سال ۲۰۱۷ این شاخص فرعی نسبت به پارسال ۳درصد افزایش یافت.

شاخص بهای شكر نیز در پی عوامل فصلی و پیش بینی اضافی ارائه در سال جاری میلادی، نسبت به ماه نوامبر ۴/۱درصد كاهش یافت.

قیمت شكر در سال ۲۰۱۷ به صورت میانگین ۱۱/۲درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افت داشته كه ناشی از افزایش برداشت در برزیل،

به عنوان بزرگ ترین تولیدكننده شكر جهان، بود.

شاخص بهای غلات فائو برای سومین ماه متوالی ثابت مانده هست .

در این ماه (دسامبر) قیمت گندم كاهش یافته اما بهای ذرت و برنج روند رو به رشدی داشته هست

شاخص بهای غلات در سال ۲۰۱۷ نسبت به پارسال ۳/۲ درصد افزایش نشان می دهد اما ۳۷درصد از رقم بی پیشینه سال ۲۰۱۱ پایین تر هست.

شاخص بهای گوشت فائو نیز در پی افزایش ارائه و افت قیمت گوشت گاو در بازارهای بین المللی كاهش اندكی را در ماه دسامبر تجربه كرد.

در سال گذشته میلادی، شاخص فرعی بهای گوشت به میزان ۹درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش یافته هست.

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟ و راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *