ارزش تغذیه ای پیاز، فواید، ضررها و هر چه که باید درباره ی آن بدانید

پیاز یکی از رایج ترین سبزیجاتی است که روزانه مصرف می کنیم. ولی بخاطر ظاهر ساده و استفاده ی هر روزه از آن، به ارزش تغذیه ای و مزایای آن توجهی نمی کنیم.

در این مقاله شما را با ارزش تغذیه ای پیاز، خاصیت های آن، مشکلات آن و هر چه که لازم است در مورد پیاز بدانید آشنا می کنیم.

آشنایی با پیاز

پیازها از دسته سبزیجات لامپی هستند که در زیر زمین رشد می کنند.

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گوگرد بالا دارای مزایای متعددی هستند.

آنها اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش سطح قند خون و تقویت استخوان ها می شوند.

این سبزیجات لامپی شکل اندازه، شکل و رنگ های متفاوتی دارند. اما مشهورترین آنها سفید، زرد و قرمز است.

طعم آن از خفیف و شیرین تا تیز و تند، بسته به نوع و فصل پیاز است. برای آشنایی بیشتر با انواع پیاز و کاربردهای هر کدام از آنها بر روی این لینک کلیک کنید.

معمولا از آنها برای طعم و مزه غذا استفاده می شود. پیاز ماده ی اصلی در بسیاری از غذاها است. آنها می توانند پخته شده، آب پز، کبابی، سرخ شده، برشته شده، سوپ، پودر، و یا خام خورده شوند.

این خوشمزه های تند را می توانید از زمانی که کوچک و نرسیده است تا زمانی که بزرگ و رسیده می شود مصرف کنید.

ارزش غذایی پیاز

پیاز خام بسیار کم کالری است و در هر ۱۰۰ گرم تنها ۴۰ کالری موجود است.

در یک پیاز کاملا تازه ۸۹٪ آب، ۹٪ کربوهیدرات و ۱.۷٪ فیبر، با مقدار کمی از پروتئین و چربی است.

مواد مغذی اصلی در ۱۰۰ گرم پیاز خام:

کالری: ۴۰

آب: ۸۹٪

پروتئین: ۱.۱ گرم

کربوهیدرات: ۹.۳ گرم

شکر: ۴.۲ گرم

فیبر: ۱.۷ گرم

چربی: ۰.۱ گرم

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها حدود ۹ تا ۱۰ درصد از پیاز خام و یا پخته شده را تشکیل می دهند.

آنها عمدتا از قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و سقز و همچنین فیبر تشکیل می شوند.

۱۰۰ گرم پیاز حاوی ۹.۳ گرم کربوهیدرات و ۱.۷ گرم فیبر است، بنابراین کل کربوهیدرات قابل هضم ۷.۶ گرم است.

فیبر

پیاز یک منبع مناسب برای فیبر است، که بسته به نوع آن بین ۰.۹تا ۲.۶% وزن یک عدد تازه آن را تشکیل می دهد.

آنها دارای فیبرهای محلول بسیار سالم به نام فروکتان هستند. در واقع آنها یکی از منابع اصلی رژیم غذایی فروکتان هستند.

فروکتان ها به اصطلاح پروبیوتیک هستند که باکتری های مفید در روده شما را تغذیه می کنند.

آنها سلامت کولون را بهبود می بخشند. التهاب را کاهش دهند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

با این حال، فروکتان ها ((FODMAP ممکن است نشانه های گوارشی ناخوشایند را در افراد حساس، مانند افرادی که دارای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هستند ایجاد کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

پیاز دارای مقادیری انواع ویتامین و مواد معدنی است. از جمله:

ویتامین C آنتی اکسیدان: این ویتامین برای عملکرد ایمنی و حفظ پوست و مو مورد نیاز است.

فولات (۹B): ویتامین B محلول در آب، فولات برای رشد و متابولیسم سلولی ضروری است و برای زنان باردار بسیار مهم است.

ویتامین ۶ :B این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت می شود که در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارند.

پتاسیم: این ماده معدنی می تواند اثرات کاهش فشار خون را داشته باشد و برای سلامت قلب مهم است.

سایر ترکیبات گیاهی

فراوان ترین ترکیبات گیاهی در پیاز عبارتند از:

آنتوسیانین ها آنتوسیانین ها: فقط در نوع قرمز یا بنفش آن یافت می شوند. آنتی اکسیدان ها و رنگدانه های قدرتمندی هستند که رنگ قرمز را به آنها می دهند.

کوسترین فلوئونویید: آنتی اکسیدان کورستین فشار خون را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

ترکیبات گوگرد: اینها به طور عمده سولفید ها و پلی سولفید ها هستند که ما را از سرطان محافظت می کنند.

Thiosulfinates: ترکیبات حاوی گوگرد که رشد میکروارگانیسم های مضر را مهار و از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند.

پیاز قرمز و زرد در آنتی اکسیدان ها غنی تر از انواع دیگر هستند. در واقع، نوع زرد آن ممکن است تقریبا ۱۱ برابر آنتی اکسیدان ها را بیشتر از نوع سفید آن داشته باشد.

به یاد داشته باشید، پختن آن می تواند باعث شود برخی از آنتی اکسیدان ها کاهش یابد.

روش نگهداری پیاز

برای اینکه پیازها را سالم و سرحال نگهدارید، باید از آنها در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید. برای آشنایی کامل با روش و مدت نگهداری پیاز خام و سرخ شده در یخچال و فریزر به این مطلب مراجعه کنید.

خواص پیاز برای سلامتی 

تنظیم قند خون

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است که علت آن قند خون بالاست.

یک مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده، که خوردن ۱۰۰ گرم پیاز خام در روز منجر به کاهش قابل توجهی میزان قند خون آنها می شود.

سلامت استخوان

پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع است، مخصوصا در زنان یائسه. داشتن یک رژیم غذایی سالم یکی از اقدامات پیشگیرانه اصلی است.

مطالعات نشان می دهد که پیاز شما را در برابر زوال استخوان محافظت می کند و حتی ممکن است توده استخوانی را افزایش دهد.

مطالعات گسترده ای در زنان بالای ۵۰ سال نشان داد، که مصرف منظم آن با افزایش تراکم استخوان ارتباط دارد.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که مصرف میوه های انتخاب شده، سبزیجات و سبزیجات، از جمله پیاز، ممکن است باعث کاهش میزان پوکی استخوان در زنان یائسه شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری شایع است که دلیل آن رشد کنترل نشده سلول های بدن است. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ در جهان است.

در مطالعات مشاهده شده افزایش مصرف پیاز باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها، از جمله سرطان معده، سینه، روده بزرگ و پروستات می شود.

در مجموع درباره ی خواص اصلی آن می توان گفت، پیاز دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. سطح قند خون را کاهش می دهد، سلامت استخوان را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

ضررهای پیاز

خوردن پیاز ممکن است منجر به بوی بد دهان و ایجاد احساس ناخوشایند در شما شود. علاوه بر این پیاز ممکن است مشکلاتی دیگری نیز برای شما بوجود آورد.

عدم تحمل پیاز و آلرژی

آلرژی پیاز نسبتا نادر است، اما عدم تحمل انواع خام نسبتا رایج است.

نشانه های عدم تحمل آن عبارتند از: اختلالات گوارشی، مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، و گاز.

برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک نسبت به لمس آن داشته باشند. به خصوص آنهایی که به خوردن آنها حساسیت دارند.

ماده ی FODMAPs

آنها حاوی FODMAP هستند، که یک دسته از کربوهیدرات ها و الیاف است که بسیاری از مردم نمی توانند تحمل کنند.

این ترکیبات ممکن است نشانه های گوارشی ناخوشایند مانند نفخ، گاز، گرفتگی و اسهال ایجاد کنند.

سوزش چشم و دهان

شایع ترین موضوع در تهیه و برش پیاز تحریک چشم و تولید اشک است. هنگام برش، آن یک گاز به نام عامل تخریب (LF) آزاد می شود.

این گاز نورون ها را در چشمان شما فعال می کند که موجب احساس خستگی می شود و سپس اشک هایی ایجاد می شود که تحریک کننده می شوند.

بریدن ریشه پیاز، باعث تحریک آن می شود. زیرا ریشه آن دارای غلظت بالایی از این مواد است.

برش پیاز در زیر شیر آب ممکن است، باعث جلوگیری از انتشار این گاز در هوا شود.

LF نیز مسئول احساس سوزش در دهان است. هنگامی که پیاز را خام می خورید، این ماده دهان شما را به اصطلاح می گزد. این احساس سوزش البته با پختن کم یا حذف می شود.

پیاز خطرناک برای حیوانات خانگی

در حالی که پیاز جزء رژیم های غذایی سالم انسان است، می تواند برای برخی از حیوانات، از جمله سگ ها، گربه ها، اسب ها و میمون ها مرگبار باشد.

مجرمان اصلی این قضیه سولفوسید ها و سولفید ها هستند، که می توانند بیماریی را به نام کم خونی بوجود آورند. این بیماری با آسیب در سلول های قرمز خون حیوانات، منجر به کم خونی می شود.

مواظب باشید ناخواسته پیاز به حیوان خانگی خود ندهید. و در صورتی که حیوان در خانه خود نگه می دارید، آنها را از دسترس شان دور کنید.

اگر از پیاز لذت ببرید، این ماده گزنده می تواند جزء ارزشمند رژیم غذایی سالم برای شما باشد.

 

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

همیشه نزدیکتر

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php56) in Unknown on line 0