مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذای فرآوری شده به چه غذایی می گویند؟

هر غذایی که به نحوی از شکل طبیعی خود خارج شده باشد، چه به دلایل ایمنی چه برای راحتی، غذای فرآوری شده نام می گیرد.

غذاهای فرآوری شده حتما ناسالم نیستند.

اما هرچه وارد گروه فرآوری شده ها قرار بگیرد ممکن است حاوی نمک، قند و چربی اضافه باشد.

چه مواردی غذای فرآوری شده به حساب می آیند؟

بیشتر غذاهایی که از فروشگاه می خرید به نحوی فرآوری شده اند.

مثال هایی از غذاهای فرآوری شایع عبارتند از

  • غلات صبحانه
  • پنیر
  • کنسرو سبزیجات
  • نان
  • تنقلاتی مانند چیپس
  • محصولات گوشتی، مانند سوسیس و کالباس
  • غذاهای راحتی، مانند وعده های مایکروویوی و غذاهای آماده
  • نوشیدنی، مانند شیر و نوشابه

موادی مانند نمک، قند و چربی گاهی به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند تا طعمشان را دلپذیر تر و عمر مفیدشان را بیشتر کند. گاهی نیز برای کمک به ساختار مواد غذایی استفاده می شود مانند نمک در نان یا قند در کیک

این کار باعث می شود مردم بدون اینکه بدانند چیزی که خریده اند چه مقدار قند یا نمک دارند آن را استفاده کنند و در نهایت بیش از مقدار مجاز این مواد را وارد بدن خود می کنند.

همچنین این غذاها ممکن است کالری بالاتری نیز داشته باشند، دلیلش هم اضافه شدن قند و چربی به آنها است.

از این گذشته، برنامه غذایی سرشار از گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده با افزایش خطر سرطان روده مرتبط است.

همچنین برخی تحقیقات نشان داده که خوردن مقدار زیادی گوشت فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را افزایش دهد.

گوشت فرآوری شده چیست؟

گوشت فرآوری شده به گوشتی می گویند که با دودی کردن، پختن، نمک سود کردن و یا اضافه شدن مواد نگهدارنده حفظ می شود. این نوع گوشت شامل سوسیس، کالباس، کوکتل و انواع گوشت های آماده می شود.

سوسیس-کالباس
گوشت فرآوری شده

همه غذاهای فرآوری شده بد نیستند.

بدون برخی مواد غذایی فرآوری شده، سلامت ما ممکن است به مخاطره بیفتد.

نگهداری مواد غذایی آنها را از باکتری های مضر در امان نگاه می دارد.

تقویت یا غنی سازی مواد غذایی سال هاست به پیشگیری از بیماری و بهبود سلامتی مان کمک کرده است.

در اینجا می توانید ویتامین D افزوده شده به شیر، ویتامین های B افزوده شده به آرد، فولات افزوده شده به غلات صبحانه، کلسیم افزوده شده به آب پرتقال، نان ها ، سریال های صبحانه تقویت شده با آهن، و فیبر افزوده شده به تعداد زیادی از محصولات را در نظر بگیرید.

ناگفته نماند که بیش از ۵۰% از مواد مصرفی ما شامل غذاهایی می‌شود که به نوع فرآوری در آنها صورت گرفته و تنها حدود ۲۸ درصد از مواردی استفاده می‌کنیم که ارگانیک باشد، مانند مرغ و تخم‌مرغ طبیعی و انواع سبزیجات و میوه‌جات و رغن‌های مفید مانند زیتون. توصیه می‌شود که در برنامه روزانه خود از مواد طبیعی و غیر فرآوری شده استفاده کنیم و یا از موادی که فرآوری کمتری در آن صورت گرفته مانند پنیر، سبزیجات کنسرو شده و یا نان‌های معمولی، و برای حفظ صحت خود مواد قندی را در زندگی خود کمرنگ نمائیم.

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟ و راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *