مصرف قارچ خوراکی

قارچ‌ خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت ‌‌میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها کالری کمی دارند، هیچگونه چربی یا کلسترولی در آنها پیدا نمی‌شود و مقدار نمک بسیار کمی دارند. گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و … هم در قارچ‌ها وجود دارد

قارچ، گیاهی منحصر به فرد است كه با هیچ یك از گیاهان دیگر قابل قیاس نیست و مشخصات مخصوص به خود را دارد  قارچ ها ارزش غذایی و درمانی بالایی دارد و مصرف آن باعث ایجاد نیروی مضاعف و شادابی در انسان می شود

در ایران، قارچ سفید در مقایسه با دیگر قارچ ها در دسترس بوده و چند سال است كه فله ای و بسته بندی شده آن در بازار به فروش می رسد.

طعم ملایم دارد و در اندازه كوچك به اندازه یك دكمه تا بسیار بزرگ یافت می شود.

قارچ ها دارای خواص فراوانی هستند و حتی می توان آنها را به عنوان دارو مصرف کرد.

قارچ برای برخی از افراد منع مصرف دارد که به آن اشاره خواهد شد

ویژگی های قارچ:

در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست.

فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد.

خواص درمانی قارچ ها:

قارچ ، آنتی اکسیدان قوی

قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است.

ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود.

بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

بررسی ها نشان می دهند مصرف قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد .

مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.

عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

مصرف قارچ در بارداری

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود..

مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است.

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد.

قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

مصرف قارچ خوراکی در کاهش وزن و فشار خون بالا

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد.

قرار دادن قارچ در رژیم غذایی از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

قارچ ها ۸۰ تا ۹۰ درصد، آب دارند و خیلی کم کالری هستند.

آنها مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و ۸ تا ۱۰ درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند.

مضرات قارچ

مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد سالخورده ، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست

زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎گردد.

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند.

کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند

و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

مصرغ-قارچ

نکات مهم در خرید و نگهداری قارچ

هرگز نباید خودمان اقدام به جمع آوری قارچ کنیم زیرا قارچ های سمی و غیرسمی آنقدر مشابه هم هستند.

حتی گیاه شناسان بدون استفاده از دستگاه های میکروسکوپی و ابزارهای مخصوص نمی توانند آن دو را تشخیص دهند.

باید قارچ را از مراکزی که مجوز دارند، تهیه کرد.

از سوی دیگر، چون قارچ آب زیادی دارد امکان فساد، لزج و له شدگی آن بالاست.

قارچ را می توان در یخچال بین ۳ تا ۷ روز نگهداری کرد.

اما بیش از این مدت به مرور لزج می شود و ترکیب هایی آزاد می کند که برای افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند، مضر است.

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.

بهترین شیوه طبخ قارچ

بهترین نوع طبخ قارچ، تفت دادن و پختن آن در آب خود قارچ است.

در این صورت، قارچ بافت خود را حفظ می کند.

قارچ آب زیادی دارد و حین تفت دادن خود آب می اندازد پس نیازی نیست به آن آب اضافه کنیم.

قارچ را در مایکروفر و یا فر نپزید و بخارپز هم نکنید.

در طبخ قارچ از روغن زیاد استفاده نکنید، زیرا چربی زیاد هضم قارچ را مشکل میکند.

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟ و راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *