لیست کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن

لیست کامل مواد معدنی مورد نیازبدن را گرد آوری کردیم ، گرچه ممکن اسم بعضی از آنها را تا به حال نشنیده باشید ولی معروفترین منابع آنها ذکر شده است و همچنین خواص تک به تک آنها و نقش آنها در بدن انسان مورد بررسی قرار گرفته است.

لیست کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن

کلسیم CALCIUM

خواص : در ساخت و محافظت از استخوان ها و دندان ها نقش مهمی دارد ، به لخته شدن و بند آمدن خون کمک میکند ، نقش مهمی در فعال شدن آنزیمها و هورمون ها دارد . فشار خون را متعادل نگه میدارد.

منابع : ماست، پنیر، شیر، ساردین، ماهی قزل آلا، آب معدنی، سبزیجات ، بروکلی و کلم.

کلراید CHLORIDE

خواص : تعادل مایعات در بدن و یک قسمت از اسید معده که برای هضم ضروری است .

منابع : نمک ،  سس سویا، غذاهای فرآوری شده .

کروم CHROMIUM

خواص : افزایش فعالیت انسولین، کمک به حفظ سطح قند خون طبیعی برای بدن و کمک به آزاد کردن انرژی از گلوکز .

منابع : گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی، برخی غلات، آجیل، پنیر.

مس COPPER

خواص : نقش مهمی در سیستم ایمنی و متابولیسم بدن دارد . برای ساخت گلبول های قرمز ضرور است .

منابع : جگر ، آجیل، غلات ، آلو، کاکائو، فلفل سیاه .

فلوراید FLUORIDE

خواص : کمک به تقویت استخوان و دندان ، جلوگیری از پوسیدگی دندان و تا حدودی ترمیم کننده حفره های ریز دندان .

منابع : آب فلوراید شده، خمیر دندان با فلوراید، ماهی دریایی، چای .

ید IODINE

خواص : بخشی از هورمون تیروئید است که به تنظیم دمای بدن و عملکرد عصبی و عضلانی کمک می کند ، تولید مثل و رشد را تحت تاثیر قرار می دهد. جلوگیری از گواتر و اختلال مادرزادی تیروئید.

منابع : نمک یددار، غذاهای فرآوری شده، غذاهای دریایی.

آهن  IRON

خواص : در ساخت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون و مایوگلوبین در ماهیچه ها بکار می رود . برا ی واکنش های شیمایی و ساخت اسیدهای آمینه در بدن لازم است. انتقال دهنده های هورمون ها است.

منابع : گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، میوه، سبزیجات سبز، نان غنی شده و حبوبات .

منیزیم MAGNESIUM

خواص : بسیاری از واکنش های شیمیایی در بدن نیاز به کلسیم و منیزیم دارد همچنین به بند آمدن خون در خونریزها و تنظیم فشار خون کمک میکند ، در ساخت استخوان و دندان ها نقش مهمی دارد.

منابع : اسفناج ، بروکلی، حبوبات، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان ، آجیل ، نان گندم، شیر.

منگنز MANGANESE

خواص : به ساخت استخوان کمک میکند . به اسید آمینه ها کمک میکند تا کلسترو و کربوهیدات ها سوزانده (متابولیزه) شود.

منابع : ماهی، آجیل، حبوبات، تخمه آفتابگردان ، چای .

مولیبدن MOLYBDENUM

خواص : بخشی از آنزیم های متعددی است که آسیب های عصبی در دوران کودکی جلوگیری میکنند. و فقدان مولیبدن به ویژه در کودکان باعث مرگ زودهنگام میشود.

منابع : حبوبات، آجیل ، شیر

فسفر PHOSPHORUS

خواص : به ساخت و نگهداری از استخوان و دندان ها کمک می کند . بخشی از سلول های DNA و RNA است.باعث جابجا شدن مواد مغذی به داخل سلولها میشود.

منابع :  شیر و محصولات لبنی، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، جگر ، نخود سبز، کلم بروکلی، سیب زمینی، بادام.

پتاسیم POTASSIUM

خواص : که به تعادل مایعات بدن ، تنظیم کننده و ثابت کننده ضربان قلب ، کمک به درمان فشار خون پایین ، مفید برای استحکام استخوان ها .

منابع : گوشت، شیر ، میوه ها، سبزیجات ، تخمه ها ، حبوبات .

سلنیوم SELENIUM

خواص : به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند و ملکول های بی ثباتی که می تواندد به سلول ها صدمه بزنند را خنثی می کند.

باعث می شود تا فعالیت هورمون تیروئید تنظیم شود.

منابع : گوشت قرمز، غذاهای دریایی، گردو، تخمه ها.

سدیم SODIUM

خواص : کمک به حفظ تعادل مایعات در بدن ، کمک به ارسال سیگنالهای عصبی در سیستم عصبی بدن ، مورد نیاز برای انقباض عضلانی ، کمک به بالا بردن فشار خون .

منابع : نمک، سس سویا، غذاهای فرآوری شده، سبزیجات .

گوگرد SULFUR

خواص : بعضی از ساختارهای پروتئینی را شکل می دهد و یا تثبیت می کند. مورد نیاز برای مو ، پوست و ناخن.

منابع : مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات .

روی ZINC

خواص : کمک به شکل گیری بسیاری از آنزیم ها و پروتیئنن ها و سلول های جدید ، آزاد سازی ویتامین A ذخیره شده در کبد.

مورد نیاز سیستم امنیتی بدن ، کمک به تشخیص مزه ، بو و بهبود زخم . با بعضی از آنتی اکسیدان ها کمک به جلوگیری از پیری پوست در سنین بالا می کند.

منابع : گوشت قرمز، مرغ، برخی از غذاهای دریایی ، غلات ، لوبیا، آجیل.

میزان مصرف مواد معدنی به صورت مکمل

با توجه به سن ، وزن ، جنسیت ، نوع فعالیت و یا شرایط خاص میزان مصرف برای افراد مختلف متفاوت است و اگر نیاز به مصرف مکمل های معدنی دارید حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید و در این مورد ما هیچ پیشنهادی نداریم .

بهترین راه های دریافت مواد معدنی

بدون شک بهترین راه های دریافت مواد معدنی ، یک رژیم غذایی متنوع است.

استفاده از سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات در کنار گوشت قرمز و سفید و همچنین پروتیئن ها دریاییبهترین رژیم را به شما ارائه میدهند .

استفاده از دانه های روغنی از خود روغن بسیار بهتر است .

آیا مواد معدنی همان ویتامین ها هستند ؟

گرچه ویتامین ها ساخته شده از مواد معدنی است ولی با هم متفاوت هستند.

مواد معدنی به ساخت سلول ها مختلف کمک می کند و در بافت آنها وجود دارد ولی ویتامین ها به متابولیزم بدن کمک شایانی میکند

برای آشنایی با همه ویتامین های می توانید اینجا را بخوانید.

تهیه و گردآوری توسط ، سوپرمارکت اینترنتی آسان بسان

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *