لیست کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن

لیست کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن را گرد آوری کردیم، گرچه ممکن اسم بعضی از آنها را تا به حال نشنیده باشید ولی معروفترین منابع آنها ذکر شده است، و همچنین خواص تک به تک آنها و نقش آنها در بدن انسان مورد بررسی قرار گرفته است.

نکات ذکر شده در ادامه با توجه توصیه Michigan Medicine university of Michigan (دانشکده پزشکی میشگان)  تهیه و تنظیم شده است.

لیست کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن

اگر مواد معدنی زیر را که منابع غذایی آنها هم ذکر شده است، را در لیست خوراکی های روزانه خود قرار دهید، تمامی نیاز بدن شما به این مواد معدنی رفع میشود. اما گاهی شما در داروخانه ها قرص یا شربتهای مولتی ویتامین و مواد معدنی می بیند که روی آنها، نوشته شده است n ماده معدنی و ویتامین مورد نیاز بدن. اما در نظر داشته باشید عدد نوشته شده بر روی جعبه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

کلسیم CALCIUM

خواص : در ساخت و محافظت از استخوان ها و دندان ها نقش مهمی دارد، به لخته شدن و بند آمدن خون کمک میکند، نقش مهمی در فعال شدن آنزیمها و هورمون ها دارد. فشار خون را متعادل نگه میدارد.

منابع : ماست، پنیر، شیر، ساردین، ماهی قزل آلا، آب معدنی، سبزیجات، بروکلی و کلم.

کلراید CHLORIDE

خواص : تعادل مایعات در بدن و یک قسمت از اسید معده که برای هضم ضروری است.

منابع : نمک،  سس سویا، غذاهای فرآوری شده.

کروم CHROMIUM

خواص : افزایش فعالیت انسولین، کمک به حفظ سطح قند خون طبیعی برای بدن و کمک به آزاد کردن انرژی از گلوکز .

منابع : گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی، برخی غلات، آجیل، پنیر.

مس COPPER

خواص : نقش مهمی در سیستم ایمنی و متابولیسم بدن دارد. برای ساخت گلبول های قرمز ضرور است.

منابع : جگر، آجیل، غلات، آلو، کاکائو، فلفل سیاه.

فلوراید FLUORIDE

خواص : کمک به تقویت استخوان و دندان، جلوگیری از پوسیدگی دندان و تا حدودی ترمیم کننده حفره های ریز دندان.

منابع : آب فلوراید شده، خمیر دندان با فلوراید، ماهی دریایی، چای.

ید IODINE

خواص : بخشی از هورمون تیروئید است که به تنظیم دمای بدن و عملکرد عصبی و عضلانی کمک می کند، تولید مثل و رشد را تحت تاثیر قرار می دهد. جلوگیری از گواتر و اختلال مادرزادی تیروئید.

منابع : نمک یددار، غذاهای فرآوری شده، غذاهای دریایی.

آهن از مواد معدنی مورد نیاز بدن

آهن  IRON

خواص : در ساخت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون و مایوگلوبین در ماهیچه ها بکار می رود . برا ی واکنش های شیمایی و ساخت اسیدهای آمینه در بدن لازم است. انتقال دهنده های هورمون ها است.

منابع : گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، میوه، سبزیجات سبز، نان غنی شده و حبوبات.

منیزیم MAGNESIUM

خواص : بسیاری از واکنش های شیمیایی در بدن نیاز به کلسیم و منیزیم دارد همچنین به بند آمدن خون در خونریزها و تنظیم فشار خون کمک میکند، در ساخت استخوان و دندان ها نقش مهمی دارد.

منابع : اسفناج، بروکلی، حبوبات، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان ، آجیل، نان گندم، شیر.

منگنز MANGANESE

خواص : به ساخت استخوان کمک میکند. به اسید آمینه ها کمک میکند تا کلسترو و کربوهیدات ها سوزانده (متابولیزه) شود.

منابع : ماهی، آجیل، حبوبات، تخمه آفتابگردان ، چای.

مولیبدن MOLYBDENUM

خواص : بخشی از آنزیم های متعددی است که آسیب های عصبی در دوران کودکی جلوگیری میکنند. و فقدان مولیبدن به ویژه در کودکان باعث مرگ زودهنگام میشود.

منابع : حبوبات، آجیل، شیر، نان کامل.

فسفر PHOSPHORUS

خواص : فسفر به ساخت و نگهداری از استخوان و دندان ها کمک می کند. بخشی از سلول های DNA و RNA است. باعث جابجا شدن مواد مغذی به داخل سلولها میشود.

منابع :  شیر و محصولات لبنی، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، جگر ، نخود سبز، کلم بروکلی، سیب زمینی، بادام.

پتاسیم POTASSIUM

خواص : که به تعادل مایعات بدن، تنظیم کننده و ثابت کننده ضربان قلب، کمک به درمان فشار خون پایین، مفید برای استحکام استخوان ها.

منابع : گوشت، شیر، میوه ها، سبزیجات، تخمه ها، حبوبات.

سلنیوم SELENIUM

خواص : به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند، و ملکول های بی ثباتی که می تواند به سلول ها صدمه بزنند را خنثی می کند. باعث می شود تا فعالیت هورمون تیروئید تنظیم شود.

منابع : گوشت قرمز، غذاهای دریایی، گردو، تخمه ها.

سدیم SODIUM

خواص : کمک به حفظ تعادل مایعات در بدن، کمک به ارسال سیگنالهای عصبی در سیستم عصبی بدن، مورد نیاز برای انقباض عضلانی، کمک به بالا بردن فشار خون.

منابع : نمک، سس سویا، غذاهای فرآوری شده، سبزیجات.

گوگرد SULFUR

خواص : بعضی از ساختارهای پروتئینی را شکل می دهد و یا تثبیت می کند. مورد نیاز برای مو، پوست و ناخن.

منابع : مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات .

روی ZINC

خواص : کمک به شکل گیری بسیاری از آنزیم ها و پروتیئنن ها و سلول های جدید، آزاد سازی ویتامین A ذخیره شده در کبد. مورد نیاز سیستم امنیتی بدن، کمک به تشخیص مزه، بو و بهبود زخم. با بعضی از آنتی اکسیدان ها کمک به جلوگیری از پیری پوست در سنین بالا می کند.

منابع : گوشت قرمز، مرغ، برخی از غذاهای دریایی، غلات ، لوبیا، آجیل.

میزان مصرف مواد معدنی به صورت مکمل

با توجه به سن ، وزن، جنسیت، نوع فعالیت و یا شرایط خاص میزان مصرف برای افراد مختلف متفاوت است، و اگر نیاز به مصرف مکمل های معدنی دارید حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید، و در این مورد ما هیچ پیشنهادی نداریم.

بهترین راه های دریافت مواد معدنی

بدون شک بهترین راه های دریافت مواد معدنی، یک رژیم غذایی متنوع است.

استفاده از سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات در کنار گوشت قرمز و سفید و همچنین پروتیئن ها دریایی، بهترین رژیم را به شما ارائه میدهند.

استفاده از دانه های روغنی از خود روغن بسیار بهتر است .

آیا مواد معدنی همان ویتامین ها هستند ؟

گرچه ویتامین ها ساخته شده از مواد معدنی است ولی با هم متفاوت هستند. مواد معدنی به ساخت سلول ها مختلف کمک میکند و در بافت آنها وجود دارد، ولی ویتامین ها به متابولیزم بدن کمک شایانی میکند.

برای آشنایی با همه ویتامین های و خواص و منابع آنها مقاله لیست کامل ویتامین ها را توصیه میکنیم که مطالعه بفرمایید.

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *