حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروه ب. حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند ، که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند . با توجه به اهمیت بنشن در نزد ما باید لیست انواع حبوبات در آشپزخانه ما ایرانی ها باید باشد .

حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند ، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند . کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است .

برای آشنایی بیشتر با حبوبات در این مقاله لیست انواع حبوبات پر مصرف و خواص هر کدام از آنها را به طور اختصار خواهیم گفت :

تا باآگاهی بیشتر نسبت به این دسته مهم مواد غذایی بتوانیم گامی موثر در سلامت تغذیه جامعه برداریم .

لیست انواع حبوبات و خصوصیات آنها

عدس

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد . همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست ، که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد .

نخود

نخود

از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود . نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است . علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند . نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود .

خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد .

لپه

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.

لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست ، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود . لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود . به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد .

لوبیا-چیتی

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است .

لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان ، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود . میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است .

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات ، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد . همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد .

لوبیا سفید

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست!

نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد.

فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد .

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد . این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است.

علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد .

ماش

ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد ، در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد.

ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند . جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد .

لوبیا-سیاه

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه ، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است . این طعم منحصر به فرد ، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است !

لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود . یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد .

چند نکته

ﻣﻌﻤﻮلا ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارﻧﺪ ، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد ، در ﻧﮕﻬﺪاري اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . حبوبات  داﺧﻞ ﮔﻮﻧﻲ را داﺧﻞ ﻇﺮفﻫﺎي ﻣﺨﺼﻮص در دار بریزید و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاري نمایید ، محل نگهداری حبوبات ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺧﻨﻚ و ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ . دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد ، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮاي ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ .

روش هایی جهت نگهداری حبوبات

لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید . حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید . حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها) .

قطعا لیست حبوبات بیشتر از موارد گفته شده است . ولی بعضی از آنها در ایران استفاده نمی شود ، یا در بازار ایران وجود ندارد . از این رو آنها را از لیست فوق حذف کردیم .

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *