لیست انواع حبوبات و خصوصیات آنها

حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروه ب. حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند ، که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند . با توجه به اهمیت بنشن در نزد ما باید لیست انواع حبوبات در آشپزخانه ما ایرانی ها باید باشد .

حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند ، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند . کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است .

برای آشنایی بیشتر با حبوبات در این مقاله لیست انواع حبوبات پر مصرف و خواص هر کدام از آنها را به طور اختصار خواهیم گفت :

تا باآگاهی بیشتر نسبت به این دسته مهم مواد غذایی بتوانیم گامی موثر در سلامت تغذیه جامعه برداریم .

لیست انواع حبوبات و خصوصیات آنها

عدس

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار لیست انواع حبوبات ، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد . همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست ، که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد .

نخود

نخود

از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود . نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است . علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند . نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود .

خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد .

لپه

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.

لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست ، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود . لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود . به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد .

لوبیا-چیتی

لوبیا چیتی

در ادامه لیست انواع حبوبات می رسیم به لوبیا چیتی که از محبوب‌ترین حبوبات است و فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است .

لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان ، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود . میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است .

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات ، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد . همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد .

لوبیا سفید

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست!

نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد.

فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد .

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد . این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است.

علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد .

ماش

ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد ، در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد.

ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند . جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد .

لوبیا-سیاه

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه ، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است . این طعم منحصر به فرد ، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است !

لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود . یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد .

چند نکته در لیست انواع حبوبات

ﻣﻌﻤﻮلا ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارﻧﺪ ، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد ، در ﻧﮕﻬﺪاري اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . حبوبات  داﺧﻞ ﮔﻮﻧﻲ را داﺧﻞ ﻇﺮفﻫﺎي ﻣﺨﺼﻮص در دار بریزید و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاري نمایید ، محل نگهداری حبوبات ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺧﻨﻚ و ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ . دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد ، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮاي ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ .

روش هایی جهت نگهداری حبوبات

لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید . حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید . حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها) .

قطعا لیست حبوبات بیشتر از موارد گفته شده است . ولی بعضی از آنها در ایران استفاده نمی شود ، یا در بازار ایران وجود ندارد . از این رو آنها را از لیست فوق حذف کردیم .

در انتها سایت آسان بسان از شما دعوت می کند، برای اینکه خرید های خود را سریع و آسان تهیه کنید و از خرید های خسته کننده و چند ساعته راحت شوید، بر روی این لینک کلیک کرده اپلیکیشن آسان بسان را نصب و خریدهای خود را به راحتی در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

 

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *