اين روزها افزايش لبنيات پرچرب در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها موجب نگراني کارشناسان تغذيه و متخصصان قلب و عروق شده است.

بحث اصلی این است که شیر پرچرب یا کم چرب بهتر است.

يکي از علل گرايش شرکت‌هاي توليدکننده به توليد محصولات پرچرب شايد فرار از نرخ تضميني دولت باشد که اجازه افزايش قيمت لبنيات با چربي زير ۴ درصد را به کارخانه‌داران نمي‌دهد.

اما در آن ميان، آنچه غافل مانده است، سلامت مردم و تغيير ذائقه جامعه است . کلسیم با چربی، ترکیبی صابون مانند تشکیل می‌دهد که مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود.

با این توضیح، اگر چربی شیر کمتر باشد، به همان نسبت جذب کلسیم بهتر انجام می‌شود.

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در رشد استخوان، دندان، مو و ناخن نقش حیاتی دارد.

علاوه بر این، کمبود کلسیم، تحریک‌پذیری و فعالیت عضلات بدن را نیز دچار مشکل می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری دارد.

چربی موجود در شیر به طور متوسط حدود ۳.۸ تا ۴ درصد است، اما میزان چربی شیرهای موجود در بازار کمی متفاوت است که در این میان شیر ۲.۵ درصد چربی، برای بیشتر گروه‌های سنی، ایده‌آل محسوب می‌شود.

کم-چرب

چه کسانی باید شیر کم‌چرب مصرف کنند؟

یک لیوان شیر کم‌چرب (۲۴۰ سی‌سی) دارای ۹۰ ‌کالری، یک لیوان شیر با چربی معمولی ۱۲۰ کالری و یک لیوان شیر پرچرب دارای ۱۵۰ کالری است که مقایسه این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب، افزایش وزن مصرف‌کنندگان را به همراه دارد.

پس هر چند که به ذائقه ایرانیان مصرف شیر پرچرب از شیر کم چرب خوش‌تر به نظر می‌رسد، اما مصرف این نوع شیر برای افراد چاق و افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های مربوط به چاقی را دارند، توصیه نمی‌شود.

همچنین برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود.

 در گروه بزرگسالان خصوصا برای زنان، مصرف شیر کم‌ چرب بهتر است.

پوکی‌استخوان از بیماری‌های شایع است که می‌تواند از عوارض کمبود کلسیم باشد و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بر این اساس متخصصان تغذیه، مصرف شیر، خصوصا از نوع کم‌چرب آن را به زنان توصیه می‌کنند تا جذب کلسیم بیشتری برای بدن داشته باشد.

زنان باردار و مادران شیرده باید نسبت به مصرف شیر دقت بیشتری داشته باشند.

در زنان باردار که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، نیاز بدن به کلسیم بیشتر می‌شود که بر این اساس این گروه از زنان باید روزانه ۳ لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند.

مادران شیرده نیز باید روزانه ۴ لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند.

چه کسانی از شیر پرچرب استفاده کنند

هر چند متخصصان توصیه می کنند که مصرف چربی باید کم باشد، اما نباید فراموش کرد که چربی‌های موجود در شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای نوجوانان و کودکان اهمیت دارند.

بنابراین نمی‌توان تنها به این دلیل که شیر پرچرب کلسیم کمتری به بدن می‌رساند، آن را حذف کرد و فقط از شیر کم‌چرب استفاده نمود، بلکه باید با توجه به نیاز خودمان شیر کم‌چرب یا پرچرب استفاده کنیم .

برای کودکان و نوجوانان و روزه داران  مصرف شیر پرچرب ضرورت بیشتری دارد، پس بهتر است که شیر مورد تغذیه این گروه سنی که حتی می‌تواند دوره جوانی را هم شامل شود، شیر پرچرب باشد. کودکان حدود ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را می‌توانند از چربی شیر دریافت کنند.

بر این اساس توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان شیر بالای ۳.۵ ‌درصد و سایر لبنیات را به شکل پرچرب استفاده کنند. 

احتمالا شیر سویا هم برای شما جذاب است

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟ و راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *