سفره های غذای سالم را دوباره پهن کنیم

ایرنا – تغذیه سالم یکی از مهمترین فاکتورها برای حفظ سلامتی افراد است که اگر به درستی رعایت نشود عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

امروزه با تغییر در سبک زندگی، مردم از غذاهای سنتی و سالم به سمت غذاهای فست فود و ناسالم گرایش پیدا کرده اند که رفاه، صرفه جویی در وقت و طعم، مهمترین عوامل تمایل آنها به این نوع غذاها است.
افزایش تعداد فست فود فروشی ها و علاقه مردم به مصرف این نوع غذاها نگرانی زیادی را در ابتلا به انواع بیماری ها از جمله چاقی بین افراد جامعه به وجود آورده که سلامت آینده مردم را تهدید می کند .

وعده-غذایی-سالم
در  سفره غذایی سالم حتی زمان مناسب صرف غذا و وعده های غذایی فراموش شده است
بر این اساس متخصصان و کارشناسان، اصول صحیح تغذیه و راهکارهای مناسب برای تغییر رژیم غذایی مردم به سمت غذاهای سالم را برای مردم تشریح می کنند تا مردم سفره غذایی سالم تری داشته باشند.

به طور کلی متخصصان تغذیه معتقد به تعداد وعده غذایی بیشتر و حجم کمتر هستند یعنی هر چه قدر تعداد وعده ها را افزایش، و حجم آن را کاهش دهیم در پیشگیری از بیماری های مزمن از قبیل چاقی و کبد چرب و درمان آن موثرتر خواهد بود.

دکتر مجید محمد شاهی افزود:

پیشنهاد می شود که حتما سه وعده غذایی اصلی و حداقل ۲ میان وعده در طول شبانه روز مصرف شود.
وی ادامه داد:

وعده اصلی اول صبحانه است که زمان مصرف آن از ساعت ۶ صبح تا ۹ صبح باید باشد؛

وعده صبحانه حدود ۲۵ درصد انرژی و مواد مغذی روزانه ما را باید تامین می کند این وعده باید حداقل شامل سه گروه اصلی غذایی باشد که به عنوان مثال در این وعده می توان از گروه غلات مثل نان، گروه پروتیین ها مثل پنیر یا تخم مرغ و گروه سبزیجات مثل گوجه و خیار استفاده کرد.

ساعت ۱۰ تا ۱۱ زمان تقریبی مصرف نخستین میان وعده است و بهتر است در میان وعده حدود پنج تا۱۰ درصد نیاز انرژی و مواد مغذی ما تامین شود و توصیه می شود در این میان وعده از حداقل ۲ گروه غذایی به عنوان مثال گروه میوه ها و لبنیات استفاده شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد:

وعده اصلی بعدی وعده ناهار است که حدود ۳۰ درصد نیاز روزانه را تامین می کند و باید بین ساعت ۱۲ تا ۱۵مصرف می شود و باید حداقل حاوی چهار گروه غذایی اصلی باشد؛

میان وعده عصر نیز حدود پنج تا ۱۰درصد نیاز را تامین می کند و زمان مناسب مصرف این میان وعده از ساعت ۱۶ تا ۱۸ عصر است.

وعده شام را به هیچ وجه حذف نکنید

وی با بیان اینکه وعده شام به هیچ عنوان نباید حذف شود توصیه کرد:

این وعده بین ساعت ۱۹ تا ۲۱ شب صرف و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز بدن را تامین کند ضمن اینکه باید حداقل شامل چهار گروه غذایی مختلف باشد.
محمدشاهی اظهار کرد:

وعده آخر شب یا پیش از خواب نیز در بیشتر موارد توصیه می شود که زمان مصرف این وعده یک ساعت پیش از خواب است و معمول ترین توصیه برای این میان وعده، مصرف شیر و خرما است که به خواب بهتر نیز کمک می کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با توجه به تغییر رژیم غذایی مردم به سمت فست فودها، در خصوص راهکارهای تغییر رژیم غذاییخانواده به سمت تغذیه سالم گفت: خوردن فست فود برخی مواقع، تا زمانی که به یک عادت تبدیل نشده باشد خطر جدی برای سلامت فرد ایجاد نمی کند.

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟ و راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *