بهترین جایگزین لبنیات چیست ؟

بهترین جایگزین لبنیات چیست ؟ سوال مهمی که در در دوره بارداری ، شیردهی برای خانم ها پیش می آید همچنین برای کسانی که به لبنیات حساسیت دارند . حساسیت به لاکتوز شیر معمولا بیشترین حساسیت در بین لبنیات ها را ایجاد می کند . از اینرو شناختن جایگزین شیر در رژیم غذایی بسیار مهم است.

نقش لبنیات در بدن انسان

اساسی ترین نقش لبنیات در بدن ما ، کمک به استخوان سازی و تقویت اسکلت بدن به واسطه کلسیم سرشار آن است.

از همین رو کسانی که به هر دلیل نمی توانند شیر و یا سایر لبنیات ها رو بخورند می بایست جایگزین مناسبی برای لبنیات در رژیم غذایی خود پیدا کنند .

این مکمل یا مواد خوارکی باید سرشار از کلسیم باشد .

بدن ما در روز به چقدر کلسیم نیاز دارد ؟

ما روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم نیاز به کلسیم داریم . یک فنجان شیر حاوی ۲۸۰ میلیگرم کلسیم است.

اگر شما به شیر حساسیت دارید یا کم شیر می نوشید . می توانید از خوراکی های زیر استفاده کنید .

گیاهان جایگزین لبنیات چیست ؟

در بین گیاهانی که ما از آنها مصرف میکنیم بعضی از حبوبات ، سیفی جات ، دانه های روغنی و میوه هایی هستند که منبع خیلی خوبی از کلسیم هستنید

که در جدول زیر ۱۱ مورد از آنها را از لحاظ مقدار کلسیم مورد بررسی قرار دادیم .

در جدول زیر مقدار کلسیم در ۱۰۰ گرم از هریک از مواد خوراکی مورد بررسی قرار گرفته است

اسفناج۱۴۰ میلی گرم
لوبیا سفید۹۶ میلی گرم
دانه کنجد۷۲ میلی گرم
سویا ۲۸۰ میلی گرم
نخود۱۳۴ میلی گرم
عدس۵۲ میلی گرم
پیاز۲۰ میلی گرم
برگ چغندر پخته۷۹ میلی گرم
بادام۲۵۲ میلی گرم
لوبیا چیتی۸۶ میلی گرم
کلم۹۰ میلی گرم
ی

دیگر خواص گیاهان فوق

خوراکی هایی که در جدول بالا آمده است علاوه بر منبع کلسیم ، خواص دیگری هم دارند که در پایین به اختصار به آنها می پردازیم .

اسفناج :

اسفناج حاوی کلسیم قابل ‌توجهی است که البته میزان آن بسته به نوع پخت متفاوت است. اسفناج علاوه بر کلسیم منبع خوبی از پتاسیم و ویتامن A می باشد.

اسفناج

لوبیا سفید :

سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است.

دانه کنجد :

منبع خیلی خوبی برای  مس و منگنز می باشد. دانه کنجد یک گیاه روغنی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است.

سویا :

سویا سرشار از کلسیم است که با شیر برابری می کند . سویا از دسته حبوبات است و  حاوی ایزوفلاونی به نام (دیادیزن) است که اجازه نمی ‌دهد کلسیم استخوان‌ ها از بین برود. توفو یا همان پنیر تهیه شده از شیر سویا نیز حاوی میزان زیادی کلسیم است .

لوبیا چیتی :

منبع خوبی از پروتئین، فولات، فیبر است.

کلم :

علاوه بر کلسیم سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است.

پیاز :

این لذیذ گریه آوردیورتیک (ادرارآور) است ، باعث افزایش اشتها شده و عملکرد سیستم گوارش را تنظیم می‌ کند.

نخود :

علاوه بر کلسیم حاوی آهن ، فیبر غذایی و کربوهیدرات زیادی است .

بادام :

غنی از پروتئین، روغن های سالم و ویتامین های گروه ب است. روغن تفت داده بادام حاوی بیشتری میزان کلسیم است.

خواص برگ چغندر

برگ چغندر

برگ چغندر :

حاوی ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی دارد. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان می باشد.

تهیه و تنظیم از سوپرمارکت اینترنتی آسان بسان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *