ترک سیگار در ماه رمضان با ۹ روش ساده

خیلی از افراد سیگاری هستند که از اینکه سیگار میکشند ناراحت هستند ، چندین بار سعی در ترک سیگار کرده اند اما بی نتیجه مانده است . ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترک سیگار است. جایی که روزه داران بین ۱۴ تا ۱۸ ساعت نمی توانند سیگار مصرف کنند. در اینجا چندین روش برای ترک سیگار معرفی شده است که روشهای موفقی بوده اند و مناسب برای ماه رمضان است.

آماده سازی روانی برای ترک سیگار در رمضان

قبل از اینکه اقدام به ترک سیگار کنید . باید تصمیم بگیرید که سیگار را ترک کنید ، یعنی باید از لحاظ روانی آماده ترک سیگار شوید. برای اینکار ابتدا باید نظر خود را با نزدیکان خود در میان بگذارید همسر ، دوستان نزدیک ، خانواده ، فرزند ، پدر و مادر یا هر کسی که به آنها نزدیک هستند به آنها اعلام کنید و از کمک خواستن از آنها خجالت نکشید.

تصمیم بگیرید که سیگار را ترک کنید و بعد از یک ماه از ترک سیگار یک جایزه برای خود در نظر بگیرید. مثل سفر ، تفریح یک روزه یا هر چیزی که شما را خوشحال میکند.

روش های مناسب ترک سیگار در ماه رمضان

به یکباره ترک کنید

کم کردن تدریجی سیگار نشان داده است که روش موثری برای ترک سیگار نیست . حذف به یکباره سیگار روش موثرتری است. در نظر داشته باشید که اراده شما قوی است . کسی که در ماههای گرم سال توان ۱۸ ساعت امتناع از خوردن و آشامیدن بکند . ترک سیگار که اصلا نیاز بدن نیست بلکه برای آن هم ضرر دارد اصلا کار سختی نیست.

سیگار خریدن را ترک کنید

بعد از اینکه تصمیم به ترک سیگار می کنید هر چه سیگار باقی مانده است را دور بی اندازید . فندک ، کبریت ، چوب سیگار یا هر چیزی که مربوط به سیگار کشیدن هست را دور بی اندازید. و دیگر آنها را همراه نداشته باشید و خرید آنها امتناع کنید . جایگزین برای سیگار درست کنید .
معمولا سیگاری ها در شرایط خاصی هوس کشیدن سیگار میکند. این شرایط آنقدر متنوع و برای هر شخص متفاوت است که نمی شود یک راه حل کلی برای آن تجویز کرد.
اما با شناسایی آن شرایط ، زمانها یا مکانها که شما را تشویق به سیگار کشیدن می کند اقدام به انجام کار جایگزین برای سیگار گشیدن کنید.
به عنوان مثلا استفاه از تخمه ها ، مغزهای خوراکی ، مطالعه کتاب ، هم صحبت شدن با دوست ، همسر یا فرزندان ، نرمش کردن ، نماز خواندن ، دعا خواندن یا هر چیزی که سریع در دسترس باشد .
ترک مکانهای که شما را به یاد سیگار کشیدن میکند یا در صورت امکان ترک شرایطی که شما را به سیگار کشیدن ترغیب میکند . یک راه موثر دیگر است.

یادآوری مداوم به خود

مدام به خود یاد آوری کنید که نمی خواهید سیگار بکشید. حتی اگر لازم است با صدای بلند بگویید . گفتن این جمله بسیار موثر است ” من سیگار نمی کشم و این عادت خوب برای سلامتی ام بسیار مفید است ” با خود مرتبا تکرار کنید .
از جملات مثبت و در زمان حال بیشتر استفاده کنید مثلا . سیگار را ترک کرده ام ، سیگاری نیستم ، سلامتی ام را دوست دارم ووو
هر وقت تمایل به کشیدن سیگار در شما پیدا شد یا هروقت که یادتان آمد از این جملات را برای خود تکرار کنید. از تکرار زیادتر آنها اثر بهتری دارد.

یک لیست تهیه کنید

یک لیست از دلایل خود برای ترک سیگار تهیه کنید و آنرا در جایی بگذارید که قبلا سیگارتان را قرار میدادید. این لیست را نگاه کنید و اگر نکته ی جدیدی به ذهنتان رسید به آن اضافه کنید .

با خودتان چانه نزنید

حتی برای کشیدن یک پک سیگار با خودتان چانه نزنید ، به خودتان یادآوری کنید که مصرف سیگار در گذشته چقدر به شما هزینه وارد کرده است و کشیدن یک پک سیگار بازگشت به وضعیت سابقتان است.

یک قلک شیشه ای درست کنید

یک ظرف شیشه ای بزرگ یا یک ظرف پلاستیکی شفاف بزرگ تهیه کنید و مقدار پولی را که هر روز برای خرید سیگار صرف میکردید داخل آن بی اندازید.
بهتر است از اسکناس های کوچکتر استفاده شود ، مثلا اگر شما روزی ۲۰ هزار تومان صرف خرید سیگار میکردید بهتر است ۲۰ تا هزار تومانی یا ۱۰ عدد دو هزار تومانی به داخل آن قلک شیشه ای بی اندازید.
بعد از گذشت چهار هفته محتویات قلک را خارج کنید و برای خودتان جایزه بخرید. این یک جایزه برای ترک سیگار در ماه رمضان است. اگر از ابتدای ماه شروع کرده باشید جایزه شما در عید فطر به دستتان می رسد.

کسانی که سیگار را ترک کرده اند را شناسایی کنید

توی دوستان ، اقوام و نزدیکان اگر کسی را دارید که سیگار را ترک کرده است به او نزدیک شوید و مدام از وضعیت ترک سیگار خود به او بگویید.

از بوی سیگار دوری کنید

در چند هفته ترک سیگار بوی سیگار شما را ترغیب به مصرف آن میکند اگر در این شرایط قرار گرفتید خیلی سریع محل را ترک کنید یا قبل از روشن کردن سیگار خیلی محترمانه از آنها بخواهید که سیگار را روشن نکنند . و دلیل آن هم خیلی واضح برایشان توضیح دهید. در ماه رمضان چون در مکانهای عمومی طی روز سیگار مصرف نمیشود یک فرصت مناسب برای ترک سیگار است.

برای مصرف قرص با پزشک مشورت کنید

در بعضی از کشورها مصرف قرص یا آدمس های حاوی نیکوتین که جایگزین سیگار میشوند برای ترک سیگار باید با تجویز پزشک باشد. از این رو اگر قصد استفاه از این دارو ها را دارید با پزشک مشورت بگیرید . گرچه بهتر است که از این دارو ها هم استفاده نکنید.

در نهایت : در زمان ترک سیگار به رژیم غذایی خود دقت کنید در اینجا یک مقاله سودمند برای رژیم مناسب ماه رمضان است با کلیک بر روی لینک آبی آنرا بخوانید.

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

امروز کرمانشاه ، فردا ایران

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *