ارزش غذایی ماکارونی و خواص آن

ماکارونی یا پاستا از غذا های پرطرفدار و با ارزش غذایی بالاست،  انواع مختلفی از ماکارونی وجود دارد که شامل اسپاگتی، ماکارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا را در بر می گیرد. علاوه بر این، انواع مختلف دیگری بر حسب فرهنگ غذایی وجود دارد.

ماکارونی برخلاف تصور نادرست گذشته که آن را یک غذای چاق کننده می پنداشتند امروزه در تمام دنیا به عنوان یک غذای سالم شناخته می شود. بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم به دست می آید.

 گندم دوروم

سمولینا حاصل آسیابانی گندم سختی به نام دوروم و تنها ماده شناخته شده به عنوان ترکیب اصلی و مناسب محصولات خمیری در دنیاست.

گندم دوروم از نظر ویژگیهای تغذیه ای از سایر گونه های گندم برتر است.

به عنوان مثال: میزان پروتئین بالاتر ، محتوای طبیعی رنگدانه بتاکاروتن که آنتی اکسیدانتی ضد سرطان است و میزان بیشتر موادمعدنی و ویتامینها برخوردار است.

ارزش تغذیه ای

ارزش غدایی ماکارونی وابسته به آردی است که پاستا از آن تهیه میشود. این ماده ی غذایی غنی از نشاسته است، و میزان پروتئین آن حدود ۸-۷ برابر کمتر از میزان نشاسته ی آن است.

از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی ، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است.

تجزیه ی اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ارزش غذایی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر (کازئین)، تخم مرغ و پروتئین سویا نشان می دهد. اسیدآمینه ی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد، از همین رو، محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.

ارزش غذایی ماکارونی

  • ارزش انرژی زایی بالا که به طور عمده از طریق قندها تأمین می شود
  •  ارزش پروتئینی متوسط
  • میزان چربی کم یا خیلی کم
  •  قابلیت هضم آسان
  •  مواد زاید کم

چند نکته در مورد مصرف ماکارونی

اولین مرحله انتخاب نوع ماکارونی است

سعی کنید از ماکارونی‌های غنی‌شده با ویتامین‌ها و ماکارونی‌های قهوه‌ای که حاوی سبوس بیشتر هستند استفاده نمایید.

به آردی که ماکارونی از آن تهیه شده دقت نمایید. در برخی بازارها ماکارونی از آرد حبوبات ساخته می‌شود که حاوی مقدار بالای کربوهیدرات مقاوم است که جذب آن بسیار کمتر از سایر ماکارونی‌ها می‌باشد.

در تهیه ماکارونی از سبزیجاتی مثل نعناع و جعفری استفاده نمایید. بهتر است برای افزایش فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی (افزایش متابولیسم) از ماکارونی‌های غنی‌شده با ویتامین ب استفاده نمائید.

سعی کنید تا حد امکان از پنیر به ویژه پنیرهای پرچرب در تهیه ماکارونی استفاده نکنید.

نگذارید ماکارونی دم بکشد

ارزش غذایی ماکارونی طی فرایندی که از مرحله خرید تا طبخ آن طی می‌کند دست‌خوش تغییرهای زیادی می‌شود.

در واقع، هرچه مواد غذایی طبیعی‌تر مصرف شوند، نمایه گلایسمی‌ آنها کمتر است. و هر چقدر عملیات فراوری در آن‌ها بیشتر انجام شود، نمایه گلایسمی‌شان افزایش پیدا می‌کند.

نحوه پخت ماکارونی نیز در افزایش نمایه گلایسمی آن نقش موثری دارد. به این ترتیب که با دم کردن ماکارونی یا حتی برنج، نمایه گلایسمی مواد غذایی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. با این عملیات ضریب هضم غذا بیشتر می‌شود و به آسانی قندخون را افزایش می‌دهد.

البته ماکارونی جوشیده، نمایه گلایسمی پایینی دارد. با دم‌کردن ماکارونی ، قندخون ۲ برابر بیش از مصرف ماکارونی آبکش‌شده بالا می‌رود.

آموزش بهترین روش پخت ماکارونی

فیلم آموزشی زیر بهترین روش پخت ماکارونی برای حفظ خواص آن را نمایش میدهد.

زمان پخش ۱ دقیقه ۳۰ ثانیه

ابتدا آب، روغن و نمک را با هم مخلوط میکنیم و بر روی اجاق قرار میدهیم تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حدود ۱۰ دقیقه ماکارونی را به داخل آن میریزیم. بعد از اینکه ماکارونی نرم شد. آن را آبکش کرده، نمک، روغن زیتون و فلفل سیاه به آن اضافه کرده ، پاستا آماده است در صورت تمایل می توانید آنرا با سس ماکارونی میل کنید.

کالری و خواص

میزان کالری، ویتامین و مواد معدنی در هر ۱۰۰ گرم ماکارونی به شرح جدول زیر است.

خواصمقدار
کالری۱۶۴
کربوهیدرات۳۱.۷ گرم
پروتئین۸.۱ گرم
چربی۰.۲ گرم
ویتامین B6۰.۱ میلیگرم
سدیم۵ میلیگرم
پتاسیم۴۲ میلیگرم
کلسیم۱۰ میلیگرم
منیزیم۳۰ میلیگرم
فسفر۵۰ میلیگرم
آهن۰.۷ میلیگرم
هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *