ارزش تغذیه ای ماست، فواید، ضررها و هر چه که باید درباره ی آن بدانید

 

ماست یکی از محبوب ترین محصولات لبنی تخمیر شده در جهان است که با اضافه کردن باکتری زنده به شیر تولید می شود.

این خوردنی هزاران سال است که خورده شده و اغلب به عنوان بخشی از وعده غذا یا میان وعده و همچنین جزء سس ها و دسرها استفاده می شود.

علاوه بر این، ماست حاوی باکتری های مفید است و می تواند به عنوان یک پروبیوتیک عمل کند و مزایای سلامتی فراوانی را فراتر از فواید شیر برای ما به ارمغان می آورد.

اکثرا این ماده لبنی سفید و ضخیم است، اما بسیاری از برندهای تجاری ماست رنگی مصنوعی تولید می کنند.

این مقاله همه چیزهایی را که باید درباره آن بدانید به شما می گوید، پس این مقاله ی ارزشمند را تا انتها بخوانید.

ماست

ارزش غذایی ماست

مواد مغذی در ۱۰۰ گرم ماست ساده با شیر کامل از منابع قابل اعتماد در جدول زیر آورده شده و در ادامه فواید هر کدام برای شما شرح داده شده است.

جدول تغذیه ای ۱۰۰ گرم ماست ساده با شیر کامل :

مواد غذاییمقدار
کالری۶۱
آب۸۸%
پروتئین۳.۵ گرم
کربوهیدرات ها۴.۷ گرم
قند۴.۷ گرم
فیبر۰ گرم
چربی۳.۳ گرم

پروتئین

ماست یک منبع غنی از پروتئین است.

یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست معمولی تهیه شده از شیر کامل دارای حدود ۸.۵ گرم پروتئین است.

میزان پروتئین ماست تجاری گاهی بالاتر از شیر است، چون ممکن است در هنگام تهیه آن شیر خشک به آن اضافه شود.

پروتئین های ماست از نظر حلالیت در آب به دوسته آب پنیر یا کازئین تقسیم می شوند.

پروتئین محلول در آب پروتئین های آب پنیر هستند، در حالیکه پروتئین های نامحلول کازئین نامیده می شوند.

هر دو پروتئین آب پنیر و کازئین بسیار عالی و دارای اسید آمینه های ضروری هستند، که برای هضم آسان غذا بسیار مفید هستند.

کازئین

بیشتر پروتئین های موجود در ماست (۸۰٪) کازئین هستند. که فراوان ترین آن ها آلفا کازئین است.

پروتئین کازئین جذب مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر را در شما افزایش می دهد و باعث کاهش فشار خون می شود.

آب پنیر

آب پنیر ۲۰٪  از پروتئین های موجود در ماست را تشکیل می دهد.

در این نوع پروتئین اسید آمینه های خیلی زیادی در زنجیره ی (BCAAs) وجود دارند، مانند والین، لوسین و ایزولوسین.

پروتئین آب پنیر مدت طولانی است که در میان بدنسازان و ورزشکاران محبوب است.

به علاوه، مصرف مکمل های پروتئین آب پنیر می تواند فواید مختلفی برای سلامتی را به همراه داشته باشد، مثلا اینکه باعث کاهش وزن و کاهش فشار خون می شود.

 

ماست

چربی

مقدار چربی ماست بستگی به نوع شیری که از آن ساخته شده دارد.

ماست می تواند از انواع شیر کامل، کم چربی و یا بدون چربی تولید شود.

اکثر ماست های کارخانه ای و صنعتی که فروخته می شود، کم چرب یا بدون چربی هستند.

میزان چربی آن می تواند از ۰.۴٪  در نوع کم چرب تا ۳/۳٪  در نوع پرچرب متفاوت باشد.

بیشتر چربی ها (۷۰٪) در ماست از نوع اشباع شده اند، ولی همچنین حاوی مقادیر مناسبی از چربی های غیر اشباع نیز است.

چربی شیر منحصر به فرد است، زیرا ۴۰۰ نوع مختلف از انواع اسید چرب را تولید می کند.

چربی ترانس پستانداران نشخوارکننده

ماست دارای نوعی از چربی های ترانس به نام چربی های ترانس پستانداران نشخوارکننده یا چربی ترانس لبنی هستند.

بر خلاف چربی های ترانس موجود در برخی مواد غذایی، چربی های ترانس لبنی کشف شده بسیار مفیدند.

فراوان ترین چربی ترانس لبنی در آن اسید واکسنیک و اسید لینولئیک مزدوج یا CLA است. ماست حتی ممکن است مقدار چربی CLA بیشتری نسبت به شیر داشته باشد.

محققان معتقدند که مصرف چربی CLA فواید مختلفی برای سلامتی دارد. اما مصرف دوزهای بالای این چربی می تواند برای سوخت و ساز بدن عواقب بدی داشته باشد.

ماست

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها در ماست ساده بیشتر به صورت قند ساده به نام لاکتوز(قند شیر) و گالاکتوز هستند.

اما مقدار لاکتوز ماست کمتر از شیر است، زیرا در اثر فعالیت باکتری ها و فرایند تخمیر لاکتوز تخریب می شود.

وقتی که لاکتوز شکسته می شود، به گالاکتوز و گلوکز تبدیل می شود. گلوکز بیشتر به اسید لاکتیک تبدیل می شود، ماده ای که طعم ترش را به ماست و سایر محصولات تخمیری شیر می دهد.

معمولا به بیشتر ماست ها، مقادیر قابل توجهی شیرین کننده ها- معمولا ساکاروز(قند سفید) – و انواع طعم دهنده ها اضافه می شود.

بنابراین، مقدار قند در آن بسیار متغیر است و ممکن است از ۴.۷٪ تا ۶. ۱۸٪ یا حتی بالاتر هم باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی

ماست پر چرب تقریبا دارای همه مواد غذایی است، که بدن شما به آن نیاز دارد.

با این حال، ارزش غذایی انواع مختلف آن با هم فرق می کند. این تفاوت ارزش غذایی می تواند، به نوع باکتری های مورد استفاده در فرایند تخمیر مربوط باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی زیر به مقدار زیادی، در ماست معمولی تهیه شده از شیر کامل پیدا می شوند:

ویتامین ۱۲B: این ویتامین تقریبا به طور اختصاصی، فقط در غذاهایی با منشاء حیوانی پیدا می شود.

کلسیم: محصولات شیری منبع عالی از کلسیم قابل جذب هستند.

فسفر: این ماده لبنی یک منبع خوب فسفر است. فسفر یک ماده معدنی ضروری است، که نقش مهمی در فرایندهای زیستی بدن دارد.

ریبوفلاوین: در رژیم غذایی مدرن، محصولات شیری منبع اصلی ریبوفلاوین (ویتامین ۲B) هستند.

ماست

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکترهای زنده ای هستند، که اثرات مفیدی برای سلامتی دارند.

این باکتری های دوست داشتنی در محصولات شیری تخمیر شده، مانند ماست پیدا می شوند. و بعد از تخمیر همچنان در آن زنده و فعال باقی می مانند.

پروبیوتیک های اصلی در محصولات شیری تخمیر شده، باکتری های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتریوم هستند.

پروبیوتیک ها بر اساس نوع و مقدار جذب شده اثرات مفید بسیاری برای سلامتی دارند.

تقویت سیستم ایمنی: مطالعات نشان می دهد که باکتری های پروبیوتیک می تواند سیستم ایمنی را تقویت کنند.

پایین آوردن کلسترول : مصرف منظم انواع خاصی از پروبیوتیک ها و محصولات شیر تخمیر شده می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

سنتز ویتامین: بیفیدوباکتری ها می توانند بسیاری از ویتامین ها را از جمله تیامین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، فولات و ویتامین Kرا سنتز یا تولید کنند.

سلامت گوارش: بفیدوباکتریوم می تواند باعث بهبود گوارش و کم شدن علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود.

جلوگیری از اسهال: پروبیوتیک ها می توانند اسهال ناشی از آنتی بیوتیک را درمان کنند.

جلوگیری از یبوست: مطالعات متعدد نشان می دهد، که مصرف منظم ماست حاوی بفیدوباکتریوم می تواند یبوست را کاهش دهد.

بهبود هضم لاکتوز: باکتری های پروبیوتیک هضم لاکتوز را بهبود می بخشند و علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش می دهند.

این فواید در همه ی ماست ها وجود ندارد. زیرا در بعضی از آنها بر اثر پاستوریزه شدن، باکتری های پروبیوتیک از بین رفته و مرده اند.

به همین دلیل بهترین انتخاب، انتخاب ماست حاوی باکتری های زنده ی پروبیوتیک است.

ماست

فواید ماست برای سلامتی

اثرات بهداشتی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات فراوانی که درباره ی شیر و محصولات لبنی تخمیری آن مثل ماست انجام شده نشان می دهد، ماست پروبیوتیک می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد که به مراتب فراتر از شیر تخمیر نشده است.

سلامت گوارش

ماست پروبیوتیک فواید مختلف فراوانی برای هضم راحت دارد. مصرف منظم این ماده لبنی دارای باکتری های زنده می تواند با بازگرداندن تعادل فلور روده، به درمان اسهال بر اثر آنتی بیوتیک کمک کند.

علاوه بر این، ماست پروبیوتیک دارای بیفیدوباکتریوم می تواند نشانه های سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش داده و به کاهش یبوست کمک کند. همچنین می تواند علائم عدم تحمل لاکتوز را با بهبود هضم لاکتوز کاهش دهد.

سلامت استخوان

بیمارانی که پوکی استخوان دارند، دارای استخوان های ضعیف و شکننده هستند. این بیماری در میان افراد سالمند رایج است و عامل اصلی شکستگی های استخوانی در این گروه سنی است.

محصولات لبنی به مدت طولانی از ما در برابر پوکی استخوان محافظت می کند. در واقع لبنیات به علت داشتن کلسیم و پروتئین بالا، باعث زیاد شدن تراکم استخوان می شوند.

فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم ماست می تواند فشار خون را در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، کاهش دهد.

ماست

عوارض مصرف

ماست ممكن است اثرات بدی روی بعضی از افرادی كه مشکل هضم لاكتوز دارند و يا کسانی که به پروتئين هاي شير آلرژي دارند، داشته باشد.

عدم هضم لاکتوز

ماست قند شیر(لاکتوز) کمتری نسبت به شیر دارد. و این به خاطر این است که لاکتوز موجود در شیر در هنگام تخمیر و تبدیل شدن به ماست، تبدیل به گلوکز و گالاکتوز می شود.

بنابراین، افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند.

و حتی، باکتری های پروبیوتیک موجود در آن می توانند به شما در هضم لاکتوز کمک کنند.

آلرژی به شیر

آلرژی به پروتئین شیر خیلی نادر است و در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود.

این آلرژی  به خاطر پروتئین شیر (آب پنیر و کازئین) بوجود می آید و در همه محصولات شیر ​​دیده می شود.

بنابراین، افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند باید از ماست نیز دوری کنند.

شکر اضافه شده

به یاد داشته باشید که در بسیاری از ماست های کم چرب تجاری مقدار زیادی شکر اضافه شده است.

میزان زیاد قند در آن می تواند برای افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی هستند ضرر داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است که توضیحات روی آن را بخوانید و ماستی که از شکر در مواد تشکیل دهنده آن استفاده شده است را نخورید.

 

راههای دریافت اپلیکیشن آسان بسان

هایپرمارکت آنلاین سیب اپهایپرمارکت آنلاین در کافه بازارهایپرمارکت آنلاین در گوگل پلی

 

سوپر مارکت آنلاین آسان بسان چیست؟

همیشه نزدیکتر

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php56) in Unknown on line 0